Søndag d. 30/9 Højris Rideklub > Dagbog fra Kina

Endnu en tidlig dag, hvor vækkeuret ubarmhjertigt vækkede os kl. 6:00 for at gøre klar til dagens program. Morgenmad kl. 7:00 – og nu er det ved at være sådan, at man næsten kan få europæisk morgenmad. I hvert fald serverer de nu kaffe og te. Det beroede i en misforståelse af, at atleterne ikke måtte få euforiserende stoffer af hensyn til doping !!! Også toastbrødet har de fundet ud af, vækker begejstring hos os, men vi får stadig mulighed for, at få både kød, spaghetti med sovs af en eller anden art, kogte grøntsager osv. Kl. 8:45 hentede busserne os til Torch Relaying Ceremony – hvor der var en masse flot optræden, men desværre kunne vi ikke se ret meget, selv om vi stod langt fremme. Her blev der virkelig passet på os. De orange dannede en ”kant” ved enderne af vore rækker, og forrest stod et hav af betjente. Så blev den olympiske ild – og det er den rigtige fra Athen – løbet ind på scenen. Det er altså LIDT stort at se på, og være en del af. Herefter skulle vi løbe en tur på ca. 500 m efter ham, der løb med den olympiske fakkel. DET var varmt. Selv om vi havde tanket vand på undervejs, var det lidt hårdt. Løbeturen sluttede kort fra vores hotel, så vi gik det sidste stykke hjem. Herefter var der en pause, som jeg benyttede til lidt shopping. Da jeg vekslede penge til turen herned, fik jeg i min sparekasse at vide, at jeg ikke kunne veksle pengene tilbage, så jeg er jo NØD til at bruge nogle. Jeg fik hyret en af de orange piger – Li Ying -  til at gå med, og hun allierede sig med en af hendes kollega. De spurgte, hvad jeg ønskede at købe: sportstøj o.lign., så vi gik over i en markedsgade – og jeg tror, at de snakker om mig der endnu !!! De var bare supergode til at prutte om priserne, og de var gode til at få mængderabat. Hvor ville jeg gerne have kunnet forstå, hvad de sagde. De sagde meget – og hurtigt, og jeg fik gjort nogle gode handler (synes jeg), og jeg håber, at de får provision af de, der ejer butikkerne. En anden god ting ved shopping med dem var, at de bar det hele for mig. Dem gad jeg altså godt have med i Føtex. Efter frokost var der lige tid til at shoppe sammen med Uffe. Igen fik vi en orange voluntør med, men han var ikke nær så ”skarp”, som Li Ying  og hendes kollega, men han fik da købt en lækker jakke og en t-shirt. Kl. 14 var næste programpunkt: Fysisk træning på Shixi Middle School. Vi blev kørt derhen i bus – selv om det kun tog 5 min. En rigtig flot skole, hvor der var mulighed for, at udøverne kunne træne lidt i deres sport. Der var dog ikke heste derude, så vi spillede lidt basket med vores orange. Der blev trænet seriøst i flere af idrætsgrenene, og judokæmperne fik også lokket andre til at prøve deres sport. Kl. 15:30 var det tid til at returnere til hotellet, og det var nogle godt brugte og svedige atleter vi returnerede med. Når vi skal ud at køre i bus, holder der to motorcykelbetjente ude på vejen, så vi ikke bliver kørt ned, når vi går langs med bussen – man skal vist være MEGET uheldig for at komme til skade eller blive væk her. Resten af dagens program lyder på aftensmad og forældrene, er inviteret ind til hotellet i aften. Der er en stor gruppe forældre med herud, men der er meget stramme regler herom. De må ikke bo på samme hotel som os, og de kan kun ”låne” deres barn ifølge aftale, men er selvfølgelig meget velkomne under konkurrencerne, til at heppe på. Der er også møde for trænerne sammen med vores trups journalist, som nu er stødt til i går. Han skal sørge for dækning til diverse medier.

Fra Torch Relaying Ceremony.